راهنمای تجهیزات و محصولات, همه مطالب

مراقبت از طناب

چگونه طناب خود را تمیز کنیم؟

 

برای دانستن اینکه چطور طناب خود را تمیز کنیم باید به نکات زیر توجه کنیم:

تمیز کردن طناب علاوه بر افزایش طول عمر آن، تضمین کننده ایمنی در صعود است. یک طناب کثیف آسیب دیدگی خود را پنهان نگه می دارد و شن و ذرات کوچک سنگ که بین الیاف آن باقی می ماند آسیب دیدگی آن را تشدید می کند.

 

سوال مهم این است که چه زمانی باید یک طناب را تمیز کرد؟

هر زمانی که لازم باشد. بعضی مواقع ما در محیط های واقعا کثیف تمرین می کنیم. یک بار سنگ نوردی در گل و لای برابر است با سه هفته سنگ نوردی در محیطی معمولی. اگر رنگ اصلی یا طرح طناب خود را مشاهده نمی کنید دیگر ازوقت آن گذشته که آن را تمیز کنید.

 

سوال بعدی، چگونه طناب خود را تمیز کنیم؟

استفاده از یک برس می تواند به شما کمک کند. می توانید با عبور طناب از داخل برس، گرد و خاک و پودر سنگ نوردی را از غلاف پاک کنید(نکته: شما حتی می توانید بعد از هر جلسه در تمرین و در پابان برنامه، یکبار طناب را از برس عبور دهید).

بعد از برس کشیدن می توانید سراغ مرحله آبکی بشوید. شیر آب را باز کرده و سپس طناب را در آب می خوابانید. به طور کلی احتیاجی به دماسنج ندارید اگر آب بیش از حد گرم باشد دستهای شما نیز تحمل آن را نخواهد داشت، پس دمای آن مناسب نخواهد بود. پاک کننده های معمولی برای تمیز کردن طناب مناسب نیستند. بهترین گزینه ای موجود برای شستن طناب مورد استفاده قرار گرفته، شوینده خاص سازنده همان طناب است.

 

قبل از شروع به شستشو، باید طناب را تمیز کنید.

حالا بهترین موقع در بررسی طناب برای هرگونه پوسیدگی است. عجله ای برای صعود نداشته باشید. لزومی به گفتن نیست که اگر بتوانید هسته طناب را ببینید، شک را باید کنار گذاشت. قبل از شستشو هر گونه گره و یا پیج خوردگی آن را باز کنید. می توانید در بیرون و یا وان حمام این کار را انجام دهید.

 

یک بار طناب را با آب جاری شستشو دهید:

این کار تمامی کثیفی سطحی آن را از بین می برد سپس ماده پاک کننده مخصوص طناب به آب اضافه کنید.  بعد آن را به آرامی با دست و بعد برس مخصوص طناب شستشو دهید. چندین بار کل طناب را بشوید و چند بار دو متر ابتدای هر دو طرف طناب را بیشتر شستشو دهید. اگر طناب بیش از حد کثیف است چند دور بیشتر آن را بشوئید، از حس طبیعی خود استفاده کنید. کمر شما نیز به شما خواهد گفت چه زمانی باید کار را متوقف کنید. در پایان تمامی طناب را با آب جاری شستشو دهید.

 

گره های احتمالی را باز کنید:

طناب را در سایه و در دمای معمولی (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) رها کنید تا خشک شود. در صورت تمایل می توانید با در دست گرفتن یک سر طناب و مرتب کردن به صورت حلقه مارپیچ بر روزی زمین به خشک شدن سریع تر و بهتر طناب کمک کنید.

 

جهت شستشوی طناب خود می توانید محصولات زیر را از وب سایت  اسنوند خریداری بفرمایید:

برس طناب

 

مایع شستشوی طناب

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *