اصول اولیه طبیعت گردی, همه مطالب

محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی

هیچ اثری از خود در طبیعت برجا نگذاریم - محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی

محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی

 

با رعایت چند نکته ساده و آسان می‌توانیم قدمی هرچند کوچک به سوی محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی برداریم. تمامی نکات ذکر شده در جهت این شعار جهانی می باشد: “هیچ اثری از خود در طبیعت برجا نگذاریم”.

این را بدانید که زمین امانت فرزندان ما نزد ماست.

 

 

پیشاپیش برنامه‌ریزی کنید و آماده باشید

برای محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی، باید مقررات و لازمه‌های منطقه‌ای را که می‌خواهید ببینید، بشناسید. برای شرایط آب و هوایی سخت، خطرها، و شرایط اضطراری آماده باشید. سفر خود را برنامه‌ریزی کنید تا وقت کم نیاورید. در گروه‌های کوچک به منطقه بروید. گروه‌های بزرگ را به دسته‌های چهار تا شش نفره خرد کنید. غذاهای خود را دوباره بسته‌بندی کنید تا دور‌ریزها را به حداقل برسانید. از نقشه و قطب نما [و جی پی اس] استفاده کنید تا مجبور به علامت‌گذاری با رنگ، سنگ چین، یا پرچم نشوید.

بر روی سطح‌های سخت گام بگذارید و چادر بزنید

 سطح‌های سخت شامل راه‌های پاکوب، چادرگاه‌های پیشین، سنگ و صخره، علف‌های خشک، و برف می‌شود. چادرها را دست‌کم دویست متر دورتر از دریاچه‌ها و رودها بزنید تا زیست‌بوم‌های “کنار رودخانه‌ای” آسیب نبینند. چادرگاه‌های خوب پیدا می‌شوند، نه آن که ساخته شوند. در منطقه‌هایی که دیگران هم رفت‌و‌آمد دارند، نیازی به تغییر محل چادرزنی نیست. روی استفاده از پاکوب‌ها و چادرگاه‌های موجود متمرکز شوید. در یک ردیف و در وسط پاکوب راه بروید، حتی اگر گِلی یا خیس است. در منطقه‌های دست نخورده، چادرگاه را کوچک بگیرید و فعالیت را در نقطه ای متمرکز کنید که گیاه ندارد. استفاده‌های خود [از زمین] را پخش کنید تا چادرگاه و راه جدیدی درست نکنید. از نقاطی که تاثیر ِ[حضور انسان] در حال پدید آمدن است، دوری کنید.

پسماندها را درست دفع کنید

 ببندید و ببرید. چادرگاه و استراحت‌گاه خود را بازبینی کنید تا زباله و ته مانده‌ی غذا باقی نمانده باشد. تمام آشغال‌ها و ته مانده‌های خوراک را با خود ببرید. مدفوع را در چاله‌هایی به عمق حدود بیست سانتی‌متر، در فاصله‌ی دست کم هفتاد متر از آب، چادرگاه، و راه دفن کنید. چاله را بپوشانید [و با محیط هماهنگ کنید]. دستمال توالت و اقلام بهداشتی مشابه را بسته‌بندی کنید و با خود ببرید. برای شستن خودتان یا ظرف‌ها، آب را بردارید و به فاصله ی دست کم هفتاد متری رودخانه یا دریاچه ببرید و مقدار کمی صابون “زیست تجزیه پذیر” به کار برید. آب ششستو را پخش کنید. رعایت همین نکات ساده، گامی موثر است در جهت محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی.

 هیچ‌گاه، تحت هیچ شرایطی‌، زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید. اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، همیشه محفظه‌ی مناسبی برای حمل زباله‌ها به اولین مکان دفع زباله، همراه داشته باشید. در غیر این‌صورت نیز می‌توانید کیسه زباله همراه خود داشته و زباله‌ها را تا اولین مکان دفع زباله، با خود حمل کنید. بهترین راه برای راحتی در سفر و کاهش پسماند و زباله، استفاده از ظروف و لوازم شخصی می‌باشد. این کار باعث کاهش استفاده از لوازم یکبار مصرف و به طبع آن کاهش میزان زباله خواهد شد.

چیزهایی را که می بینید، باقی بگذارید

 گذشته را حفظ کنید: به بناهای تاریخی و آثار فرهنگی دقت کنید، اما به آن‌ها دست نزنید. سنگ‌ها، گیاهان، و دیگر چیزهای طبیعی را به همان شکل که می یابید، باقی بگذارید. از آوردن یا بردن گونه‌ها [ی گیاهی یا جانوری] غیربومی خودداری کنید. بنا یا میز و صندلی نسازید، و گودال [جان پناه] حفر نکنید.

تاثیر آتش را به حداقل برسانید

 آتش در چادرگاه‌ها، می تواند سبب تاثیرهای ماندگار در طبیعت شود. برای پخت و پز، از یک اجاق کوچک و برای روشنایی از شمع [یا لامپ های ال ای دی] استفاده کنید. اگر در منطقه افروختن آتش مجاز است، از جایگاه‌های نصب شده برای این کار استفاده کنید. آتش را کوچک بگیرید. فقط از چوب‌های ریخته بر زمین که با دست قابل شکستن هستند استفاده کنید. چوب و زغال ها را تا حدی که خاکستر شوند بسوزانید، آتش را کاملا خاموش و خاکسترها را پخش کنید.

می‌توانید با تهیه گاز و ظروف مخصوص کوهنوردی، گامی مثبت در جهت محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی، بردارید.

حیات وحش را پاس بدارید

 غذا دادن به جانوران به سلامت آن‌ها آسیب می‌رساند.  رفتارهای طبیعی‌شان را دگرگون می‌سازد و آن‌ها را در معرض خطر شکارگرها و عوامل دیگر قرار می‌دهد. با نگاه‌داشتن مطمئن غذا و زباله‌ها، از حیات وحش و مواد خودتان حفاظت کنید. حیوان‌های اهلی خود را در همه حال کنترل کنید یا آن‌ها را در خانه بگذارید. جانوران وحشی را از دور نگاه کنید. دنبال آن‌ها نروید. هیچ‌گاه به جانوران غذا ندهید. در دوره‌های حساس مانند زمان جفت‌گیری، آشیانه سازی، پرورش بچه‌ها، و در زمستان، از جانوران وحشی دوری بجویید.

نسبت به دیگران ملاحظه کار باشید

 به بازدید کنندگان دیگر احترام بگذارید و کیفیت تجربه ی ایشان را حفظ کنید. مراعات دیگران را بکنید. به دیگران راه بدهید. اگر به کوله پشتی [دیگران] برخورد می کنید، یک گام به عقب بگذارید. برای تنفس و چادرزنی، از مسیر و دیگران فاصله بگیرید. بگذارید صدای طبیعت چیره باشد. از ایجاد سر و صدا پرهیز کنید.

.
.
.
محافظت از محیط زیست در طبیعت‌گردی
هیچ اثری از خود در طبیعت برجا نگذاریم

هیچ اثری از خود در طبیعت برجا نگذاریم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *