راهنمای تجهیزات و محصولات, همه مطالب

راهنمای مراقبت و نگهداری از کفش‌های کوهنوردی

راهنمای مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی

راهنمای مراقبت و نگهداری از کفش‌های کوهنوردی

راهنمای مراقبت و نگهداری از کفش‌های کوهنوردی. طول عمر، کارایی و عملکرد کفش کوهنوردی شما در طبیعت به میزان بسیاری به روش مراقبت و نگهداری آن بستگی دارد. اگر بعد از اتمام برنامه کفش خود را به حال خود رها می کنید پس حتما سریع تر از بقیه به یک کفش نو نیاز خواهید داشت. در صورتی که با کفش کوه خود درست راه بروید و آنها را تمیز نگه دارید ، هم خاصیت ضد آب بودن آن را حفظ میشود و هم دوام بیشتری خواهد داشت. حفاظت از کفش کوه شامل تمیز کردن ، حفظ شرایط نگهداری و ضدآب کردن است.

جنس و ساختار بدنه کفش کوه با نحوه پاک کردن و نگهداری آن ارتباط دارد. اگر کفش کوه شما راهنما یا بروشور دارد حتما روش نگهداری آن را مطالعه کنید یا از فروشنده در مورد آن راهنمایی بخواهید. همچنین می توانید اطلاعاتی هم در مورد ضد آب نمودن و نگهداری، در راهنمای سایت سازنده کفش وجود داشته باشد.

تمیز کردن                                    

یکی از مهمترین قدم‌های مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی، تمیز کردن آنهاست. برای تمیز کردن کفش کوه ابتدا بندها را باز کنید و در صورت وجود لایه داخلی کفش، آن را خارج نمایید. گل و لجن و خاک های چسبیده به کفش را با برس پاک کنید. بعد با مسواک نرم ، برس نرم یا اسفنج و آب سرد روی کفش را تمیز کنید. در صورت داشتن خرده ریزهای زیاد روی کفش، با آب سرد روی کفش را بشویید ، دقت داشته باشید آب داخل کفش نرود. بگذارید کفش ها در یک هوای معمولی خشک شوند. برای خشک کردن از گرما و آتش و نور مستقیم آفتاب استفاده نکنید. مواد ترکیبی مثل Cambrelle هم با دقت تمیز و با آب شستشو شوند و بگذارید هوا بخورند تا خشک شوند.

* توجه: از شستشوی کفش در ماشین لباس‌شویی جدا خودداری کنید. *

نگهداری

لازم نیست بعد از هر بار به کوه رفتن کفش را بشویید (که البته این کار چرم کفش را خشک میکند و عمر کفش را به مقدار زیادی کاهش می دهد). تنها کافیست گرد و خاک یا گل و لای چسبیده به آن را پاک کنید . داخل آنرا با روزنامه خشک پرکنید . در یک محل خشک با دمای معتدل قرار دهید.

قبل از استفاده محافظت کننده ها از خشک بودن کفش کوه اطمینان حاصل کنید .وقتی از کفش کوه خود مراقبت می‎کنید، دقت ویژه‎ای در قسمت خم شدن انگشتان داشته باشید. اگر این قسمت از کفش صحیح تمیز نشود زودتر چاک می‎خورد.

پیشنهاد هایی برای مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی:

  • کفش را کاملا تمیز کنید.

  • با پارچه آنرا خشک کرد.

  • برای خشک کردن کفش از حرارت مستقیم مثل آفتاب و آتش استفاده نکنید.

  • کفش را با روزنامه پر کنید تا هم رطوبت آن گرفته شود و هم حالت و فرم خود را حفظ کند.

  • در کفش های چرمی برای حفظ انعطاف پذیری کفش و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت آنرا خشک کرده و واکس مخصوص بزنید.

  • هنگام شب خوابی در برنامه زمستانی کفش ها را با روزنامه پر کرده و داخل یک کیسه پلاستیکی گذاشته و در انتهای کیسه خواب قرار دهبد تا یخ نزند .در غیر اینصورت صبح روز بعد به پا کردن کفشی مانند آهن غیر ممکن است و همچنین احتمال سرما زدگی پای شما به مقدار بسیاری افطایش می یابد. ,

ضد آب نمودن کفش

اسپری و مواد ضد آب کننده مختلفی برای مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی در بازار موجود است. بسیاری از شرکت های مطرح تولید کننده کفش کوه، مواد ضد آب کننده مخصوص خود را تولید می کنند. پیشنهاد می شود حتما از مواد مخصوص برای ضد آب کردن کفش کوه خود استفاده نمایید و از به کار بردن چربی های سنتی پرهیز کنید زیرا استفاده از این چربی های سنتی، ویژگی تنفسی کفش شما را کاملا از بین می برد. شما مبلغ قابل توجهی برای این ویژگی کفش پرداخت کرده اید و با استفاده از چربی های سنتی تنها پول خود را تلف کرده اید.

با توجه به افزایش محصولات نگهداری از کفش، استفاده از پیه شتر یا چربی های مشابه منسوخ شده است. بهتر است از واکس ها یا اسپری های مخصوص برای کفش کوه خود استفاده کنید.

واکس

بیشترین استفاده برای تمیز کردن کفش را دارد، اگرچه چرم را تیره می‎کند و مخصوصاً نمای ظاهری کفش شما را خراب می‎کند. واکس وقتی که خیلی کم و با سر انگشتان شما به کفش مالیده شوند مناسب هستند . بعضی از واکسها کفش شما را تمیز و آب‎بند می‎کنند، اما خاصیت تنفسی آن را می‎گیرند. اگر مایلید در مناطق مرطوب و خیس پیاده‎روی یا کوهپیمایی کنید، انتخاب خوبی است.

پوشش سیلیکون مخصوص

بهتر است وقتی استفاده شود که کفش شما نو است و هنوز استفاده نشده است. سیلیکون بافت را خراب نمی‎کند و رنگ چرم را تغییر نمی‎دهد. از نظر تنفسی برای چرم بهتر از واکس است، اما تأثیر آن نیز کمتر است. واکسهایی که محتوی سیلیکون هستند، از نظر ضدآب بودن بیشتر دافع آب هستند و تنفس بهتری دارند، اما برای بافتهای زبر و ترکیبی و جیر مناسب نیستند و رنگ آنها را تغییر می‎دهند.

مایعات شیمیایی

مانند اسپری هستند و داخل یک کپسول به صورت مایع هستند و در صورت خارج شدن به حالت پودری در می‎آیند. برای تمامی پوتین‎ها و کفشها قابل استفاده‌‎اند، بخصوص بافتهای جیر و ترکیبی. ترکیب مواد شیمیایی سیلیکون می‎تواند خاصیتهای بیشتری داشته باشد. حسن این مایعات،  ضد آب کردن کفش و حفظ خاصیت تنفسی آن می باشد بدین صورت که بر روی کفش یک لایه آب گریز ایجاد می کنند اما در بافت رویه کفش تغییری ایجاد نمی کنند. لازم به ذکر است که این مواد شیمیایی اکثرا بعد از چند روز خاصیت خود را از دست می دهد و شما قبل از صعود خود باید مجدد کفش خود را با این مواد پوشش دهید.

روغن

روغن چرم، صابون چرم و روغنهای دیگر چرم را کش می‎دهند و انعطاف‌پذیری چرم را از بین می برند. از استفاده آن ها پرهیز نمایید زیرا این مواد برای نگداری ار دستکش های چرمی بیس بال تولید شده اند. در پایان متذکر می شویم که پای کوهنورد مانند قلب او ارزشمند است و مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی در راحتی پا و عملکرد کوهنورد تاثیر به سزایی دارد و هرچه کفش کوه تخصصی تری داشته باشید به مراقبت بیشتری نیاز خواهد داشت.

 

جهت مشاهده کفش‌های طبیعتگردی و کوهنوردی در فروشگاه اسنوند، اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *