راهنمای تجهیزات و محصولات, همه مطالب

لوازم و تجهیزات کوهنوردی

اصول کوهپیمایی

کوهپیمایی فعالیت ورزشی پرطرفداری است که سلامتی، شادابی، لذت از طبیعت، دور هم بودن و ماجراجویی را در دل خود دارد. این فعالیت برعکس کوهنوردی اصلا حرفه ای نمی باشد. در واقع در کوهپیمایی، مسیرهایی در دل کوه بدون وسایل خیلی تخصصی فنی برای کوه نوردی حرفه ای، طی می شود بدون اینکه با مسیرهای سخت و سنگی و صخره ای روبرو شویم. اما ساده بودن این فعالیت اصلا دلیل بی اهمیت بودن اصول آن نیست. بلکه همه چیز باید بر اساس اصول کوهپیمایی انجام گیرد.

اول از همه باید برای همه چیز برنامه ریزی شود و هماهنگی بین اعضای گروه، شناخت مسیر و خرید لوازم و تجهیزات به خوبی و بر اساس نیازها انجام گیرد. وسایل و تجهیزاتی مانند کفش مناسب برای تک تک افراد، وسایل خوراک پزی، چادر و زیر انداز برای کمپینگ و … در سفرهای کوهپیمایی لازم هستند. کوله پشتی نیز از وسایلی است که هر فرد باید همراه داشته باشد. اما خوشبختانه امکان خرید این وسایل به صورت آنلاین نیز در کشور فراهم شده است. سایت فروشگاه اینترنتی اسنوند، بهترین وسایل کوهپیمایی و کوهنوردی و ورزش های مخصوص کوهستان را گردآوری کرده است.

همراه داشتن آب و مواد غذایی کافی برای مدت زمان کوه پیمایی و تعداد افراد گروه بسیار مهم است. آب میوه، مواد غذایی سبک که نیاز به گرم کردن ندارند مانند میوه خشک و … نیز در کوهستان بسیار مناسب هستند.

نکته بعدی این است که باید گروه به خوبی توجیه شوند که همراه همدیگر حرکت کرده و از مسیر خارج نشوند. حد اقل یک نفر در گروه باید نقشه خوانی و مسیر یابی بلد باشد و دیگران پشت او حرکت نمایند.


لوازم و تجهیزات مورد نیاز کوهپیمایی از عوامل مهم و اساسی در جهت بهبود کیفیت و نحوه انجام پیمایش می باشد استفاده از این لوازم بصورت استاندارد و تائیدیه (  اتحادیه جهانی کوهنوردی UIAA )  از موارد مهمی است که دارای ارزش بسیار برده که در موارد متعدد جان اشخاص و گروههای مختلف را در مقابل پیش آمدها نجات داده است .

در کوهپیمائی لوازم و تجهیزات به دو دسته عمده تقسیم می شوند : ۱- لوازم انفرادی ۲- لوازم گروهی

۱- لوازم انفرادی :

موارد ذکر شده برای وسایل انفرادی می‌توانند برای برنامه‌های بیشتر از یک روز مورد استفاده قرار بگیرند. کوهنوردان با توجه به مدت زمان برنامه و فصل صعود و کوهپیمایی وسایل خود را می‌بندند. مهم‌ترین وسایل یک کوهنورد کفش، کوله و کیسه خواب وی می‌باشند. که میتوان لوازم انفرادی را به ۲  بخش دانست،که شامل دو بخش : الف ) تجهیزات عمومی ب )  تجهیزات فنی
الف ) تجهیزات عمومی :  به تجهیزاتی گفته می شود که کاربرد مستقیمی با کل افراد گروه نداشته وبیشتر جهت رفع احتیاجات شخصی و به شکل انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا به معرفی برخی از آنها می پردازیم .
کوله پشتی ، کفش ، پوشاک (پالر ، گورتکس ، پر) ، ظرف آب (قمقمه ) ، چراغپیشانی ، زیر انداز ،دستکش ، کله آفتابی ، عینک ، گتر ، پانچو ( شنل باران ) ، چرا غ خوراک پزی ، کتری ، فالکس ، ظرفغذا ، کیت کمک های اولیه ، کیف لوازم ضروری ( کیت بقا ) ، لوازم بهداشتی.ب ) تجهیزات فنی 🙁 باتون ، طنابچه انفرادی ، کارابین ).لازم به ذکر است که لوازم انفرادی علاوه بر بالا بردن توان انفرادی در بالا بردن توان و روحیه گروهی تیم تاثیر بسزائی دارد .

کوله پشتی کوهنوردی backpacks Mountaineering

در برنامه‌های یکروزه یا کمتر لازم نیست حتما یک کوله‌پشتی با کلی وسیله با خود حمل کنید. از یک کیف کمری کوچک نیز می‌شود استفاده کرد. در برنامه‌های چند روزه به دلیل اینکه امکان دارد دسترسی به منابع غذایی غیر ممکن باشد، باید یک کوله با خودتان ببرید. کوله کوه‌پیمایی از جنس پارچه‌های ضدآب و مقاوم ساخته می‌شود. وزن کوله باید به گونه‌ای باشد که به کمر فشار نیاورد و خسته کننده نباشد.اگر بخواهید یک برنامه چند روزه بروید و تمام وسایل کوهپیمایی را با خود ببرید و از آمادگی جسمانی خوبی هم بهره‌مند باشید باید حداکثر حجم کوله‌پشتی‌تان معادل ۲۵ تا ۳۰ لیتر باشد.

کوله میلت مدل آناپورنا 15+75

ویژگیهای کوله پشتی

۱ -جنس کوله پشتی : باید دارای پارچه ای مقاوم ، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب باشد . دارای تسمه های شانه ای برای عرض مناسب و اسفنج نرم و تسمه کمری پهن و نرم و قفل و تسمه مناسب و زین داخلی باشد .

۲ – حجم کوله پشتی : برای هر برنامره از کولره پشرتی کره حجم آن مناسب برنامه باشد استفاده می کنیم .

۳ -رنگ کوله پشتی : کوله باید دارای رنگ مناسب یعنی رنگی مخالف محیط باشد که از دور دست بخوبی دیده شود از آنجائیکه مقدور نیست برای هر
برنامه در محیط های مختلف رنگ خاصی را تهیره کنیم لذا از روکش کوله ( کاور ) با رنگهای مختلف می توان استفاده کرد کره هم رنگ محیط نباشد ( در برف از روکش قرمز ، در جنگل از روکش نارنجی یا زرد، در شب و محیط های تاریک از روکش شبرنگ یا سفید می توان استفاده کرد . )

کوله پشتی از نظر حجم :
کوله پشتی ۸۵ لیتر برای حمل وسایل مختصر (کوله قله)
کوله پشتی ۰۶ -۲۵ لیتر برای برنامه های یک روزه در فصول مختلف
کوله پشتی ۶۵-۰۶ لیتر جهت برنامه های ۲ و چند روزه
کوله پشتی ۱۶-۶۵ لیتر جهت برنامه های ویژه چند روزه ( در برنامه های زمستانی و غیره )

کوله میلت مدل آناپورنا 15+75

کوله پشتی از نظر کاربری

کوله کوهپیمائی :
این کوله دارای زین و جیب های متعدد در کنار کوله که جهت قررار دادن وسایل از آن استفاده می شود
کوله سنگ نوردی :
کوله باریک و بلند که از عرض پهلوهای سنگ نورد باریکتر است تا دستهای سنگ نورد مانور بیشتری داشته باشد .
کوله یخ نوردی :
کوله کامال ضد آب باریک و بلند مانند کوله سنگ نوردی و دارای بنردهای مخصوص جهت حمل وسائل یخ نوردی می باشد .

کوله های مخصوص :

جهت افراد و برنامه های ویژه استفاده می شرود مانند ( برابری ، پیمرایش جنگل ،کویر ، شکار ، امداد ونجات ، حمل مجروح ، حمل کودک ، کوله ویژه بانوان ( Lady ) و ….)

اصل تقسیم بار روی اهرمهای بدن را فراموش نکنید

اندازه کوله پشتی :

اندازه کوله باید مناسب قد شما باشد چنانچه قد کوله برای شما بلند باشد روی عضالت سرینی قرار
میگیرد و مانع دامنه حرکتی مناسب و عدم تعادل می گردد و اگر قد کوله پشتی کوتاه باشد فشار وزن کوله بیشتر در قسمت میانیکمر قرار می گیرد که در مدت زمان طولانی باعث درد و ناراحتی در قسمت میانی کمر می گردد .
قد مناسب کوله باعث می گردد که فشار مناسب روی ستون مهره ها و عضالت اطراف آن قرار گیرد .
امروزه کوله های جدیدی ویژه بانوان طراحی گردیده تا به جهت ویژگی فیزیکی بانوان راحت تر از آن استفاده نمایند .

همیشه در کوله پشتی فضائی را برای تجهیزات گروهی در نظر بگیرید.

مراقبت و نگهداری کوله پشتی

۱.از ﺣﻤﻞ ﻇﺮف ﺷﯿﺸﻪ ای در داﺧﻞ ﮐﻮﻟﻪﻫﺎ ﺧﻮدداری ﮐﻨﯿﺪ زﯾﺮا اﺣﺘﻤﺎل ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺷﺪن و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﭘﺎره ﮐﺮدن ﮐﻮﻟﻪﻫﺎ و ﺧﺮاﺑﯽ آنﻫﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺿﻤﻦ آﻧﮑﻪ وزن اﯾﻦ ﻇﺮوف ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
۲.در ﺣﻤﻞ ﻣﻮاد ﻧﻔﺘﯽ و ﯾﺎ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ دﯾﮕﺮی ﮐﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﻧﺸﺖ آن ﻣﯽرود ﺑﺎﯾﺪ دﻗﺖ ﺷﻮد. اﯾﻦ ﻧﻮع ﻣﻮاد ﺑﺎﯾﺪ داﺧﻞ ﻇﺮف ﮐﺎﻣﻼً آﺑﺒﻨﺪی ﺷﺪه ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ.
۳.در ﻣﻮاﻗﻊ ﻋﺪم اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻮﻟﻪ، زﯾﭗﻫﺎ و در ﮐﻮﻟﻪ را ﺑﺎز ﮐﺮده و در ﺟﺎی ﺧﺸﮏ، ﺑﻪ دور از ﻧﻮر ﺧﻮرﺷﯿﺪ و در ﻣﻌﺮض ﻫﻮا ﻗﺮار دﻫﯿﺪ.
۴.ﭘﺲ از ﻫﺮ ﺑﺎر اﺳﺘﻔﺪه، داﺧﻞ ﮐﯿﻒ را ﮐﺎﻣﻼْ ﺗﻤﯿﺰ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
۵.ﻫﺮﮔﺰ ﮐﯿﻒ را داﺧﻞ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ و ﺧﺸﮑﮑﻦ ﻧﮕﺬارﯾﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺶ ﭘﺎرﭼﻪ ﮐﻮﻟﻪ، ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺿﺪ آب ﮐﻮﻟﻪ ﻧﯿﺰ از ﺑﯿﻦ ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ.
۶.ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺣﻤﺎﯾﺖ ﯾﺎ ﺣﻤﻞ ﮐﻮﻟﻪ ﺑﺎ ﻃﻨﺎب از دﯾﻮاره ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻃﻨﺎب ﯾﺎ ﮐﺎراﺑﯿﻦ ﺣﺘﻤﺎً از داﺧﻞ ﯾﮑﯽ از ﺑﻨﺪﻫﺎی ﮐﺘﻒ و ﺣﻠﻘﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮐﻮﻟﻪ ﻋﺒﻮر داده ﺷﻮد و ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﻨﺪ ﺣﻤﺎﯾﺖ اﮐﺘﻔﺎ ﻧﺸﻮد.
کوله پشتی لپ تاپ انیسه مدل GENIUS SA-X
۷.ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﺳﻌﯽ ﺷﻮد ﭘﺸﺖ ﮐﻮﻟﻪ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﺮﻃﻮب ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺧﻮرﺷﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﺗﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﺗﺎ ﺣﺪودی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.
۸.در ﻣﻮاﻗﻊ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﮐﻮﻟﻪ را در ﺟﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ ﺗﺎ از ﻏﻠﻄﯿﺪن ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﺷﻮد.
۹.ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ ﺷﻤﺎ ﮐﺜﯿﻒ ﺷﺪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ آﻧﺮا ﺑﺎ آب ﻧﯿﻤﮕﺮم و ﺻﺎﺑﻮن ﺑﺸﻮﯾﯿﺪ و از ﺣﺮارت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﻪ آن ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﯿﺪ. از ﺷﺴﺘﻦ ﮐﻮﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ )ﺗﺎﯾﺪ(، ﭼﻨﮓ زدن و اﻧﺪاﺧﺘﻦ در ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ ﺧﻮدداری ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ زﯾﺮا ﻣﻮاد ﺿﺪ آب آن ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ از ﺑﯿﻦ ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ.
۱۰.ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺮاﺟﻌﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﺘﻤﺎً ﮐﻮﻟﻪ ﺧﻮد را از ﻇﺮوف ﮐﺜﯿﻒ ﯾﺎ ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﻣﺎﻧﺪه از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﻧﯿﺰ ﻟﺒﺎسﻫﺎی ﺧﯿﺲ و ﮐﺜﯿﻒ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮐﻨﯿﺪ.
۱۱.ﻣﯽﺗﻮان ﮐﺎوری ﺟﻬﺖ ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮐﻮﻟﻪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎران و ﺧﯿﺲ ﺷﺪن آن ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﯿﻢ. )ﭘﺎرﭼﻪ ای ﺿﺪآب ﺑﻪ اﻧﺪازه ﺳﻄﺢ ﮐﻮﻟﻪ ﺗﻬﯿﻪ و دور آن ﮐﺶ ﻣﯽدوزﯾﻢ. ﻫﻨﮕﺎم ﺣﺮﮐﺖ در زﯾﺮ ﺑﺎران و ﯾﺎ در ﻣﻮاﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﻟﻪ در ﺑﯿﺮون ﭼﺎدر اﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮان از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد).
۱۲.ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ در ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ ﭘﺎرﮔﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮدﯾﺪ در اﺳﺮع وﻗﺖ آن را ﺗﺮﻣﯿﻢ ﮐﻨﯿﺪ.
۱۳.ﻗﺒﻞ از اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ از ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮدن ﮐﻮﻟﻪ ﺧﻮد اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﯿﺪ.
۱۴.اﻏﻠﺐ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﮐﻪ ﻣﺠﺒﻮر ﻣﯽﺷﻮﯾﻢ ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ ﺧﻮد را داﺧﻞ ﺻﻨﺪوق اﺗﻮﺑﻮسﻫﺎ و ﯾﺎ ﺑﺎرﺑﻨﺪ ﻗﺮار دﻫﯿﻢ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﮐﺜﯿﻒ ﺷﺪن، ﺧﯿﺲ ﺷﺪن و ﯾﺎ ﭘﺎره ﺷﺪن ﮐﻮﻟﻪ ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﯿﻢ. ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﯿﺴﻪای ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ ﮐﻮﻟﻪ ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﯿﻢ.
کیف دوشی دی-لایت کوچک انیسه

ﻧﺤﻮه ﺷﺴﺖ و ﺷﻮی ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ

ﺳﯿﻨﮏ ﯾﺎ وان را ﺑﻪ ارﺗﻔﺎع ۱۵ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺑﺎ آب ﮔﺮم PH ﺧﻨﺜﯽ و ﺻﺎﺑﻮن ﭘﺮ ﮐﻨﯿﺪ. ﮐﻮﻟﻪ را در آن ﻗﺮار داده و ﺑﻪ آراﻣﯽ و ﻣﻼﯾﻤﺖ ﮐﻮﻟﻪ را ﺑﺸﻮﺋﯿﺪ. از ﭼﻨﮓ زدن و اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﻮﯾﻨﺪهﻫﺎی ﻗﻮی ﺟﺪاْ ﺧﻮدداری ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﺮای از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن ﻟﮑﻪﻫﺎ از ﯾﮏ ﺑﺮس اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ. ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺻﺎﺑﻮن ﮐﺎﻣﻼْ از ﺑﯿﻦ ﻧﺮﻓﺘﻪ، ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎر آب را ﺗﺎ ﻫﻤﯿﻦ ارﺗﻔﺎع ﭘﺮ ﮐﺮده و ﺧﺎﻟﯽ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ. ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﺷﺴﺘﺸﻮ ﮐﻮﻟﻪ را در ﺟﺎی ﺧﺸﮏ و ﺑﻪ دور از ﻧﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ آﻓﺘﺎب ﻗﺮار دﻫﯿﺪ.
ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻋﻨﻮان ﮐﻮﻟﻪ را داﺧﻞ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ ﻗﺮار ﻧﺪﻫﯿﺪ. زﯾﺮا ﻋﻼوه ﺑﺮ آﺳﯿﺐ ﺟﺪی و ﺳﺎﯾﺶ ﭘﺎرﭼﻪ، ﺟﻨﺲ ﺿﺪ آب ﮐﻮﻟﻪ را ﺧﺮاب ﮐﺮده و در اﺳﺘﻔﺎدهﻫﺎی ﺑﻌﺪی ﻧﯿﺰ ﻣﻮﺟﺐ اﺛﺮ اﺷﻌﻪ آﻓﺘﺎب در ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ ﮐﻮﻟﻪ ﻣﯽﺷﻮد.

کفش Boots

کفش یکی از اصلی ترین و مهمترین تجهیزاتی است که در کوهنوردی از آن استفاده می شود و باید با نهایت دقت آن را انتخاب
کنیم . امروزه در اثر تکامل ورزش کوهنوردی کفش های متعددی با کاربردهای گوناگون ساخته شده است.

 

ویژگیهای کفش های کوهنوردی
* دارای رویه مناسب و مستحکم تا پا را در مقابل برجستگیها ، قلوه سنگها ، رطوبت ، سرما و … حفظ کند .

* دارای زیره محکم و مقاوم مانند ویبرام باشد . (زیره ویبرام به وسیله دو تن از کوهنوردان ایتالیائی به نامهای اتور کاستیگسر لونیو ویتال برامانی اختراع شد )

* قد سا آن به اندازه ای باشد که قوزک پا را بپوشاند .

انواع کفش های کوهنوردی

۸- کفش کوهپیمائی ( سربک ) : مرورد اسرتفاده در برنامره هرای
کوهپیمائی و عمدتا در جائیکه رطوبت وجود نداشته باشد .
۲- کفش های نیمه سنگین : از این کفشها در برنامه های یکروزه
و در سه فصل سال غیر از زمستان استفاده می شود .
۳- کفش های سنگین : این کفشها دارای انواع یک پروش ، دو
پوش و سه پوش هستند و در مناطق برفی و در برنامه های
زمستانی و صعودهای بلند از آنها استفاده می شرود جرنس رویره
این کفشها از چرم – پالستیک یا فایبرگالس ساخته شده است .
۴ – کفشهای سنگ نوردی : این کفشها ویژه کارهای سنگ
نوردی می باشد و دارای انواع و اقسام مختلف و تخصصی
میباشند .

کفش بوریل - مدل فوجیکفش کوهنوردی ربوآر Rebuar

پوشاک Clothing

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *